Winterdip

21-02-2019

Is het jou dit jaar weer gelukt. Toch weer in de greep van de winterdip beland....

Je hebt het gewoon niet door. Je krijgt steeds minder zin om de deur uit te gaan, ligt 's morgens graag langer in bed, je piekert meer, bent moe, snel geïrriteerd, eet meer suikers, de geluiden om je heen knallen je hoofd binnen. En uiteraard je voelt jezelf een enorme sukkel omdat het je allemaal niet meer lukt.

Ineens schiet het je te binnen.......ondanks je extra vitamine D, elke dag een meditatiemoment en gevoelsmatig best goed zorgen voor jezelf kwam de winterdip toch weer aanwaaien. Shit.

Signalen die kunnen duiden op een winterdip.

  • Terugtrekken uit het sociale leven.
  • Moe zijn. Je hebt beduidend meer behoefte aan slaap.

  • Concentratieproblemen. Het concentreren is momenteel een enorme uitdaging.

  • Anders eten. Meer zoetbehoefte en koolhydraattrek.

  • Emotioneel wankel. Somber, lusteloos, traag en weinig interesse, ook in dingen waar je normaal van houdt.

De winterdip is terug te leiden naar een tekort aan (dag)licht. Je biologische klok wordt hierdoor ontregeld. Dit heeft gevolgen voor een aantal biologische lichaamsprocessen, waaronder de aanmaak van de hormonen serotonine en melatonine.

Zal het niet te technisch maken..

Serotonine: een feel-good hormoon. Wordt aangemaakt bij daglicht....Speelt een rol bij stemming, emoties, zelfvertrouwen en eetlust. En.....heeft een aandeel in de 'filtering van zintuiglijke informatie'. Tja, dat verklaart het continu overprikkeld raken.

Melatonine: wordt het slaaphormoon genoemd. Bij licht stopt de aanmaak van dit hormoon. Bij donker weer wordt er dus continu melatonine aangemaakt. Je blijft dus slaperig, vermoeid, lusteloos en somber. Een logische verklaring van het pyjama-gevoel dat hier de winterdag aanwezig is.

Connectie HSP en de winterblues

Elaine Aron stelde in 1996 reeds vast dat sensitieve personen over een laag serotoninegehalte beschikken, of dat de voorraad bij HSP'ers sneller opraakt indien ze overprikkeld raken, gestrest zijn, moe worden of veel informatie gelijktijdig moeten verwerken zonder rustmomenten. (een rustpauze zorgt voor verhoging van het serotonineniveau)

Dat is lekker dan zou je zeggen..

Gelukkig zijn HSP'ers ook bevattelijker voor alles dat tegen de winterdip werkt!

Tips tegen de winterdip

DAGLICHT. Zorg ervoor dat er voldoende licht je ogen binnenkomt. Melatonine wordt afgebouwd en serotonine wordt aangemaakt. Denk eens aan een daglichtlamp. Lekker ontbijten en wakker worden in daglicht.

BEWEEG. Bij voorkeur buiten uiteraard.

ONTSPAN. Vermijd stress en ontspan. Denk aan yoga, meditatie, zelfhypnose, bewust ademhalen, ga creatief bezig, verwen jezelf met leuke uitjes en ontspan. Doe niks. Heerlijk!

LEUKE MOMENTEN. Ja, je serotonine aanmaak wordt gestimuleerd bij gelukkige gedachten. Begin en eindig de dag bewust met een positieve gedachte. Ja, ook jij kunt iets bedenken ; )

EET GEZOND. Weinig suikers en koolydraatrijk voedsel. Vaak voel je zelf wel welk voedsel goed voor je is. Na mijn ontbijtje met een appel, havervlokken, chiazaad en kop groene thee, beschikt ik wel degelijk over meer energie dan na een boterham vlokken met een kop koffie....

HUMOR. Zo gezond. Je eigen gekkigheden kunnen bijzonder irritant zijn, maar als je er later op terug kijkt is het stiekem best grappig toch? Wij liggen regelmatig in een stuip om al onze 'vreemde' trekjes. Met gezonde zelfspot maak je het jezelf een stuk makkelijker!

MOET IK HIER DAN NU ALLEMAAL AAN WERKEN?!

Nee hoor, je moet niks. Kijk welke stappen je eventueel kunt en wilt zetten. Pluk de tips eruit die voor jou goed voelen. Wees mild maar wijk niet voor de af en toe noodzakelijke peper in je....... ;-)

Zet jezelf op nummer 1